Autosedačky proti směru jízdy slaví třicet let, pro děti jsou pětkrát bezpečnější

BeSafe_sedacky.jpg

Letos uplyne třicet let, kdy v Norsku poprvé posadili dítě do sedačky BeSafe instalované proti směru jízdy. Protože je to pro dítě až pětkrát bezpečnější cestování oproti sezení po směru jízdy. Tento přístup prosazuje i evropské nařízení UN R 129 známé jako i-Size (z roku 2013), které vyžaduje, aby děti cestovaly ve vozidle zády ke směru jízdy až do věku 15 měsíců. Vzhledem k jednoznačným výsledkům testů i lékařským studiím, nejen společnost BeSafe, ale i další mezinárodní organizace doporučují, aby děti seděly zády ke směru jízdy co nejdéle, pokud možno až do věku čtyř let.

Reklama, která pomáhá

Norské protisměrné sedačky BeSafe k nám dováží společnost Babypoint, která aktuálně nabízí novinky BeSafe iZi Kid i-Size X3 pro děti přibližně od půl roku do 4 let (do 105 cm) a BeSafe iZi Plus X1 pro děti přibližně od 6 měsíců do cca 5 let (do 112 cm), které úspěšně obstály i v nejpřísnějším švédském Plus testu.

První dětskou autosedačku (Trio Trygg), která se instalovala proti směru jízdy vozidla, vyrobili v BeSafe už v roce 1989. Vymysleli ji Frank Lilleheil a Hans Kristian Torgersen na základě̌ zkušeností a nápadů, které získali v průběhu práce na bezpečnosti dětí v automobilech. Při vývoji zohlednili výzkumy i zkoušky a šetření souvislostí z různých dopravních nehod. „Výzkumy potvrdily, že pokud děti sedí připoutané proti směru jízdy, je pro ně přeprava v automobilu pětkrát bezpečnější, protože výrazně snižuje tlak na krční páteř při většině vážných nehod,“ vysvětluje Jan Kristoffersen Brunes z HTS BeSafe.

Malé děti nejsou miniaturou dospělých, potřebují speciální ochranu zejména hlavy a krku

Malé děti nejsou zmenšené verze dospělých a v případě dopravní nehody jsou více zranitelné. Jejich hlava je vůči zbytku těla neúměrně těžší, přičemž krční svaly u nich nejsou ještě plně vyvinuté a jejich reflexy a schopnost reagovat jsou pomalejší. „Zatímco u dospělého tvoří poměr velikosti hlavy k tělu pouhých 6 %, u tříletého dítěte je to 18 % a u ročního dítěte dokonce 25 %. Testy při čelních srážkách ukazují, že tlak na záda a krk dítěte v případě havárie je 5krát větší, pokud cestuje po směru jízdy, než když cestuje opačným způsobem,“ říká Jan Kristoffersen Brunes z HTS BeSafe. Výsledky potvrzují i testy automobilky Volvo, pojišťovací společnosti Folksam či vyhlášeného švédského Plus testu, který má tak přísné požadavky, že je autosedačky po směru jízdy nejsou schopné splnit.

Pokud dítě sedí po směru jízdy, je jeho hlava při čelní srážce prudce vržena vpřed, což způsobí neúměrné namáhání krku a hlavy. Tělo dítěte sedícího po směru jízdy je vytlačeno ven ze sedačky, protože ale vnitřní popruhy autosedačky drží horní část těla dítěte připoutanou na místě, většina tlaku působí na krk dítěte a hlavička je vržena dopředu obrovskou silou. Navíc hrozí nebezpečí poranění nárazem do předních sedadel.

Konstrukce autosedačky instalované proti směru jízdy plní i funkci ochranného štítu

Je-li dítě usazeno zády ke směru jízdy, konstrukce autosedačky plní funkci ochranného štítu, který pohltí energii nárazu, kdy tělo dítěte pokračuje v pohybu ve směru jízdy auta, tedy v tomto případě do plochy autosedačky. Tlak se tím rozloží na celou oblast zad, krku a hlavy dítěte a na jeho krk působí výrazně menší zátěž. To je důvod, proč jsou dětské autosedačky skupina 0+ navrženy tak, aby byly připoutané pouze proti směru jízdy. Jedná se o tzv. „vajíčka“, například BeSafe iZi Go Modular i-Size, Joie i-Gemm signature, Nuna PIPA Lite, a další.

Bezpečnější je cestování proti směru jízdy i v případě zadního nárazu, kdy dítě sedí dál od bodu nárazu, takže i u aut s malým úložným prostorem vzniká delší deformační zóna. „Kromě toho je vyvinuta mnohem menší síla a razance nárazu, protože se obě vozidla pohybují stejným směrem, proto se tlak rozkládá rovnoměrně na obě auta. Naopak, u čelního nárazu se obě vozidla zastaví ze své původní rychlosti na nulu v jediném okamžiku,“ vysvětluje Jan Kristoffersen Brunes z HTS BeSafe.

Evropská norma i-Size nařizuje protisměrné cestování dětem do 15 měsíců, ale měly by tak jezdit i starší děti

Dětské sedačky instalované proti směru jízdy byly před třiceti lety zcela novým konceptem nejen pro zákazníky, ale i pro bezpečnostní organizace. Konečně i nové nařízení i-Size věnuje více pozornosti faktu, že autosedačky poutané proti směru jízdy jsou výrazně bezpečnější než ostatní typy a nařizuje je používat povinně pro všechny děti až do věku 15 měsíců. Všechny výzkumy a výsledky však ukazují, že je důležité, aby děti cestovaly v autě proti směru jízdy co nejdéle, jak jen to je možné, nejen jak vyžaduje norma i-Size. HTS BeSafe ze svých zkušeností ví, že cestovat proti směru jízdy by děti měly nejlépe do svých 4 let. Norské a mezinárodní spotřebitelské organizace ICRT, mají stejný názor a usilují o to samé. I proto společnost BeSafe představila novinky pro starší děti, BeSafe iZi Kid i-Size X3 pro děti od půl roku do 4 let (do 105 cm) a BeSafe iZi Plus X1 pro děti od 6 měsíců dokonce do cca 5 let (do 112 cm), které se samozřejmě instalují proti směru jízdy a úspěšně splnily i požadavky nejpřísnějšího švédského Plus testu.

Nic jiného než nový trend? Argumenty proti mýtům

A proč je cestování proti směru jízdy pro děti krokem vpřed a ne jen novým „trendem“? Tady je pár argumentů, které vyvracejí některé mýty:

Ale kam si dají nohy?
Děti jsou mnohem ohebnější, a tak jim nevadí sedět s pokrčenýma nebo zkříženýma nohama, dokonce tomu dávají přednost. Jsme to často my, rodiče, kdo si myslí, že to vypadá nepohodlně. Při sezení proti směru jízdy si děti často opírají nohy a chodidla, kde se jim zlíbí. Pokud sedí po směru jízdy, nohy jim visí dolů, což zatěžuje kolena. Představte si, jak sedíte na barové stoličce s nohama spuštěnými dolů - to není pohodlné ani pro dospělé.

Nebude dětem v protisměru špatně?
Smysl pro rovnováhu není u dětí - batolat zcela vyvinut, takže cestovní nevolnost způsobená směrem jízdy přichází typicky až okolo věku 4-6 let, pokud vůbec. Pokud se dítěti v autě dělá špatně, může to být z mnoha důvodů - například to často také souvisí s úhlem/polohou, v jaké sedí, co jedlo těsně před cestou nebo někdy i s vůní uvnitř auta.

Více na www.autosedacky-besafe.cz nebo www.babypoint.cz

Autor: Alena Drtinová

Reklama, která pomáhá