Děti z domovů se v kurzu učí samostatnosti

chlapec.jpg

Zdroj: (sxc.hu)

Osmnáctiletý Jakub strávil celé dětství v dětském domově. Nyní se připravuje na den, kdy ho definitivně opustí a postaví se na vlastní nohy. Na rozdíl od dětí z funkčních rodin, mu nikdo „krýt záda“ nebude. Ostravská univerzita v Ostravě pro mladé muže a ženy uspořádala seminář, na kterém dostanou alespoň ty nejzákladnější praktické informace, jak se o sebe postarat a zvládnout těžké životní začátky.

Reklama, která pomáhá

Jakub chce být truhlář a tesař, najít si zaměstnání a jednou mít třeba malou firmu. „Truhlařina se mi líbí víc než maturitní obor silniční doprava, kam jsem dříve chodil. Teď jsem spokojený, práce se dřevem je krásná, pro mne mnohem smysluplnější,“ vysvětluje zaníceně. I když má osmnáct, je teprve v prvním ročníku. Z předchozího oboru ho vyloučili, protože do školy nechodil. Kvůli častým absencím se dostal z domova do výchovného ústavu. „Můžu si za to sám. Jenže mě ta škola netěšila, špatně jsem si vybral obor. Jsem rád, že mi dal ředitel učiliště novou šanci. Teď chodím do vyučování bez problémů. Naučil jsem se dávat si krátkodobé cíle, které dokážu splnit snáz než dlouhodobé. Předsevzal jsem si například bezvadnou docházku jeden měsíc a když se mi to teď povedlo, dal jsem si za cíl dochodit prvák. Takhle postupně to dokážu, vím to,“ popisuje svou situaci Jakub. Kuba moc dobře ví, že bez práce a disciplíny v životě neobstojí. „Nechci žít život ze dne na den, chci být v pohodě a taky mít normální vztah a rodinu,“ dodává.

Jeho o rok mladší kamarád Jindřich pochází z Dětského domova na Čeladné. Studuje zemědělské učiliště ve Frýdku-Místku a jednou chce opravovat traktory. Když o tom vypráví, celý se rozzáří: „Můj strejda pracuje jako opravář zemědělských strojů v Třanovicích, rád bych se k němu jednou přidal. Do práce mechanika mě zasvětil jako kluka. Když jsme hledali příčinu poruchy, doslova jsme se do toho traktoru vžívali, abychom pochopili, co mu chybí,“ líčí nadšeně. Stejně jako Jakubovy, tak i Jindřichovy postoje působí dospěleji, než byste od mladého kluka čekali. Pracuje na sobě víc než kdo jiný, a možná má i větší motivaci dokázat, že nedopadne špatně jako jeho rodiče, kteří propadli alkoholu, když byl ještě pětiletý prcek. „Raději chodím třikrát týdně trénovat ping pong než na diskotéku,“ prohlašuje a chlubí se, že s frýdlantským oddílem už si připsal několik úspěchů.

Oba teď absolvovali kurz, který pořádá Pedagogická fakulta Ostravské univerzita pro děti z dětských domovů a výchovných ústavů.  Na kurzu se učí základům etikety, finanční gramotnosti, sociálních dovedností nebo praktické dovednosti, jako je pracovní pohovor apod. „Návštěvníci kurzu mají oproti dětem z celých rodin tu nevýhodu, že nikdy nepoznali v praxi, jak funguje opravdová domácnost a mezilidské vztahy v rodině. Rodičovský vzor chybí, neviděli nikdy, jak se má táta chovat k mámě. Proto se musíme snažit jim to alespoň vysvětlit,“ říká lektorka Judita Kachlová, která se celý život věnuje sociálně právní ochraně dětí. V kurzu dětem formou her vysvětlovala zásady společenského chování. „Byla jsem mile překvapená, kolik toho věděly,“ uznává.

Výkonná manažerka projektu Gabriela Matýsková z Ostravské univerzity říká, že vybrat z velkého množství témat pro děti ta nejdůležitější nebyl jednoduchý úkol. Proto s jeho tvorbou pomáhali i učitelé a vychovatelé z domovů a ústavů.  „Zaměřili jsme se opravdu na ty nejpraktičtější aspekty a snažíme se to dětem podávat záživnou formou. V kurzech hodně diskutujeme, příklady situací trénujeme v hrách,“ říká Matýsková.

Sami vychovatelé sice do života děti připravují, jak nejlépe dovedou, avšak stokrát opakovaná pravda prý mnohdy z úst lektora či lektorky zazní zajímavěji a než od mentora, kterého vidí denně. 

A něco na tom je. Na dotaz, co jim kurz dal, odpovídali kluci a holky podobně. Ujistili ve svých postojích a ověřili své znalosti. „Dodalo mi to víc sebevědomí. Především přednáška o mezilidských vztazích,“ poznamenává Jakub.

A co si děti z domovů a ústavů přejí nejvíc? Těší se, až si život uspořádají podle svých snů. Spousta z nich má už své plány a ví, co od života chce. A taky ví, co nechce. „Jsem často velmi překvapená, jak diskutují s lektory a mají své názory, přestože jim kdosi nakreslil startovací čáru do života dál, než ostatním a přes veškerou snahu vychovatelů jsou znevýhodněni. Moc jim držím palce,“ dodává Matýsková.

Kurz s názvem Abeceda aneb „První kroky do života“ pořádá Pedagogická fakulta Ostravské univerzity z prostředků Evropského sociálního fondu a rozpočtu České republiky. Poskytovatelem dotace je Moravskoslezský kraj. Letos v říjnu se uskutečnil již čtvrtý běh, kterého zúčastnilo 18 dětí ve věku 15 – 20 let z Dětského domova Čeladná, Dětského domova Příbor a Výchovného ústavu Ostrava-Hrabůvka.

Již v listopadu se uskuteční 5. běh, kterého se zúčastní dalších 17 dětí z Dětského domova Opava, Dětského domova Lichnov a Dětského domova Vrbno pod Pradědem.

Na školení se podílí také Městská policie Ostrava – strážníci úseku prevence, společnost Renarkon a AHRA.

Autor: (Kateřina Piechowicz)

Reklama, která pomáhá

 
 

Mohlo by vás zajímat


Děti a počítačové hry? Stačit by mělo půl hodiny denně

Datum: 25.06.2019
Přemýšlíte nad tím, jestli děti doma pouštět k počítači, nebo jim ho rovnou pořídit? Žijeme v době moderních informačních technologií, takže nemá smysl před nimi předstírat, že počítače...
více...

Proč dnes děti odmítají dospět?

Datum: 20.12.2017
Ještě před dvaceti lety bylo normální, že se lidé ve dvaceti brali, stěhovali se od rodičů pryč a zakládali vlastní životy a vlastní rodiny. Dneska je vše trochu jinak. Děti zůstávají doma...
více...

Udělejte si předvánoční výzdobu z koření

Datum: 10.10.2017
Udělejte si nápaditou vánoční ozdobu na okna, květináče nebo si vytvořte voňavou girlandu. Při vánočním pečení je zcela nepostradatelné koření s teplou vůní, jako například hřebíček,...
více...