Jak na specifické poruchy učení

specificke_poruchy_uceni.jpg

Zdroj: (sxc.hu)

V dnešní době má určité procento dětí v první třídě problém se psaním, čtením, pravopisem a počítáním. V pedagogicko-psychologické poradně dostanou tyto problémy konkrétní rozměr v podobě diagnózy dysgrafie, dyslexie, dysortografie a dyskalkulie.

Reklama, která pomáhá

Rodiče, jejichž dítě trpí specifickou poruchou učení, potřebují získat nutné informace k tomu, aby mohli svému dítěti pomoci a podporovat jej.

Co je to diagnóza „dys

Dítě má obtíže s osvojením a užíváním řeči, čtení, psaní, naslouchání, matematiky.  Veškeré problémy a obtíže jsou individuální a vznikají na základě dysfunkcí centrální nervové soustavy.

Předpona dys tedy znamená nedostatečný, nesprávný vývoj dovednosti. Jaké poruchy tedy může dítě mít?

Dyslexie

Dítě má sníženou schopnost naučit se číst běžnou metodou. Obtíže mu činí porozumění textu, rychlost a správnost.

Dysortografie

Jedná se o specifickou poruchu pravopisu. Jde jen o určité jevy, ne o celkovou schopnost zvládnout gramatiku. Dítě například nerozlišuje měkké a tvrdé slabiky, délku samohlásek, zaměňuje tvorově podobná písmena atd.

Dysgrafie

Dítě má obtíže s grafickou stránkou projevu. Nedokáže si zapamatovat a napodobit tvar písmena.

Dysmúzie

Jde o neschopnost zapamatovat si, reprodukovat, vybavit rytmus nebo melodií.

Co se děje s dítětem při vstupu do školy

Dítě po vstupu do školy mění od základu svůj život. Učí se pojmům jako je povinnost, pravidelnost, závaznost. Opouští od slov, chci a nechci a škola od něj vyžaduje poslušnost, plnění příkazů a pravidel.

Je důležité, aby se dítě naučilo již před vstupem do školy pravidelně pracovat po chvilkách každý den. Je to jedna z metod prevence poruch učení a dítěti se bude snáze připravovat poté z hodiny na hodinu.

Rozdíl je značný ve výukových předpokladech také mezi chlapci a děvčaty. Dívčí mozek zraje rychleji než mozek chlapců, na druhou stranu chlapecký mozek se zase rychleji specializuje. Můžeme tedy konstatovat, že dívčí mozek je univerzálnější a chlapecký mozek je specializovanější.

Nutno dodat, že pravá hemisféra u chlapců má převahu nad pravou hemisférou děvčat. Tudíž zahájení školní docházky a výuky je pro děvčata snadnější, protože pro úspěšnost dítěte je nutná souhra obou hemisfér. Chlapci mají tedy smůlu po celou dobu školní docházky a jejich pozice se lepší až na střední škole.

Jaké jsou prevence?

Na čtení a psaní bychom měli dítě připravit pravidelným cvičením v rozsahu 10-15 minut denně. Dítě by nemělo mít pocit, že jej do toho tlačíme, musí jít o nevynucenou hravou činnost s motivací. Dodržujeme postup od nejlehčího po nejsložitější, od známého k neznámému. Je důležité činnosti střídat, aby dítě bylo stále plně soustředěné. Je důležité s dítětem procvičovat i to, co mu jde i to, co mu nejde, aby nemělo pocit méněcennosti.

Nezapomeňte dítě vždy pochválit a povzbudit. Pracujte s ním v klidu a v prostředí, které jej nestresuje. Je důležité, abyste se vyvarovali srovnávání se sourozencem nebo jiným vrstevníkem.

Autor: (Viky)

Reklama, která pomáhá

 
 

Mohlo by vás zajímat


Víte, jak vychovat psychicky odolné dítě?

Datum: 02.05.2017
Životní realita je nelehká a všichni chceme, aby s ní naše děti počítali. Ale jak to udělat a nepokazit jim bezstarostné dětství? Základem všeho je zbavit se úzkosti. Ano, slyšíte správně,...
více...

Dobročinný bazárek pro rodiny s dětmi v Domově Sue Ryder

Datum: 27.03.2017
Tradiční bazar pro rodiče s malými i velkými dětmi proběhne v sobotu 1. dubna v areálu Domova Sue Ryder v Praze 4 - Michli. Od 10.00 do 15.00 hod. si mohou návštěvníci nakoupit za přátelské...
více...

Pololetní vysvědčení se blíží, odměnit dítě či ne?

Datum: 18.01.2017
První pololetí končí a s ním se blíží vysvědčení. Pýcha a radost, vztek či dokonce smutek nebo strach, zklamání. Emoce spojené s vysvědčením prožívají děti i rodiče. Je zde to napjaté...
více...