Jak na specifické poruchy učení

specificke_poruchy_uceni.jpg

Zdroj: (sxc.hu)

V dnešní době má určité procento dětí v první třídě problém se psaním, čtením, pravopisem a počítáním. V pedagogicko-psychologické poradně dostanou tyto problémy konkrétní rozměr v podobě diagnózy dysgrafie, dyslexie, dysortografie a dyskalkulie.

Reklama, která pomáhá

Rodiče, jejichž dítě trpí specifickou poruchou učení, potřebují získat nutné informace k tomu, aby mohli svému dítěti pomoci a podporovat jej.

Co je to diagnóza „dys

Dítě má obtíže s osvojením a užíváním řeči, čtení, psaní, naslouchání, matematiky.  Veškeré problémy a obtíže jsou individuální a vznikají na základě dysfunkcí centrální nervové soustavy.

Předpona dys tedy znamená nedostatečný, nesprávný vývoj dovednosti. Jaké poruchy tedy může dítě mít?

Dyslexie

Dítě má sníženou schopnost naučit se číst běžnou metodou. Obtíže mu činí porozumění textu, rychlost a správnost.

Dysortografie

Jedná se o specifickou poruchu pravopisu. Jde jen o určité jevy, ne o celkovou schopnost zvládnout gramatiku. Dítě například nerozlišuje měkké a tvrdé slabiky, délku samohlásek, zaměňuje tvorově podobná písmena atd.

Dysgrafie

Dítě má obtíže s grafickou stránkou projevu. Nedokáže si zapamatovat a napodobit tvar písmena.

Dysmúzie

Jde o neschopnost zapamatovat si, reprodukovat, vybavit rytmus nebo melodií.

Co se děje s dítětem při vstupu do školy

Dítě po vstupu do školy mění od základu svůj život. Učí se pojmům jako je povinnost, pravidelnost, závaznost. Opouští od slov, chci a nechci a škola od něj vyžaduje poslušnost, plnění příkazů a pravidel.

Je důležité, aby se dítě naučilo již před vstupem do školy pravidelně pracovat po chvilkách každý den. Je to jedna z metod prevence poruch učení a dítěti se bude snáze připravovat poté z hodiny na hodinu.

Rozdíl je značný ve výukových předpokladech také mezi chlapci a děvčaty. Dívčí mozek zraje rychleji než mozek chlapců, na druhou stranu chlapecký mozek se zase rychleji specializuje. Můžeme tedy konstatovat, že dívčí mozek je univerzálnější a chlapecký mozek je specializovanější.

Nutno dodat, že pravá hemisféra u chlapců má převahu nad pravou hemisférou děvčat. Tudíž zahájení školní docházky a výuky je pro děvčata snadnější, protože pro úspěšnost dítěte je nutná souhra obou hemisfér. Chlapci mají tedy smůlu po celou dobu školní docházky a jejich pozice se lepší až na střední škole.

Jaké jsou prevence?

Na čtení a psaní bychom měli dítě připravit pravidelným cvičením v rozsahu 10-15 minut denně. Dítě by nemělo mít pocit, že jej do toho tlačíme, musí jít o nevynucenou hravou činnost s motivací. Dodržujeme postup od nejlehčího po nejsložitější, od známého k neznámému. Je důležité činnosti střídat, aby dítě bylo stále plně soustředěné. Je důležité s dítětem procvičovat i to, co mu jde i to, co mu nejde, aby nemělo pocit méněcennosti.

Nezapomeňte dítě vždy pochválit a povzbudit. Pracujte s ním v klidu a v prostředí, které jej nestresuje. Je důležité, abyste se vyvarovali srovnávání se sourozencem nebo jiným vrstevníkem.

Autor: (Viky)

Reklama, která pomáhá

 
 

Mohlo by vás zajímat


Odmítá Vaše dítě jíst ovoce a zeleninu? Máme pro Vás pár dobrých rad

Datum: 26.07.2018
Staré moudro říká - Kdo se nenaučí jíst zeleninu jako dítě, mívá problém i v dospělosti. Podle nejnovějšího průzkumu až 80% dětí jí málo zeleniny. Výsledkem je, že řada vitaminů dětem...
více...

5 tipů jak pečovat o dětskou nohu nejen v horkých dnech

Datum: 22.06.2018
Vlna letních veder, která zasáhla Českou republiku, má negativní vliv nejen na dospělé, ale také na děti. V nebezpečí jsou mimo jiné také jejich nohy, na jejichž zdravý vývoj je třeba klást...
více...

Angličtina pro děti? Proč ne, čím dřív, tím líp

Datum: 18.12.2017
V dnešní době je znalost cizího jazyka nezbytností, ale začínat s učením v dospělosti je obvykle dřina. Jde to hůře, a proto je lepší přivést své děti k cizímu jazyku co...
více...