Naučte se chránit před sluncem

1094148_46465756.jpg

Zdroj: sxc.hu

Léto je podle meteorologů konečně tady. A to znamená, že slunce nabírá na síle. Jeho paprsky ročně podceňují miliony lidí a podstupují tak velké nebezpečí. Každý by měl vědět, jak se před ním chránit. A co dělat, když si kůži spálí.

Reklama, která pomáhá

Pravdou je, že sluneční záření je pro naše tělo škodlivé a ozonová vrstva, která před škodlivými vlivy chrání, je stále tenčí. Neznamená to však, že bychom se slunci měli úplně vyhýbat. Vždyť právě sluneční paprsky dokážou dělat divy s naší psychikou a umí nás pozitivně naladit. Ba co víc, je vědecky dokázáno, že během zimních měsíců leniví i naše tělo, kterému chybí sluneční svit zejména v dopoledních hodinách. Člověk je v tomto období méně produktivní a špatně se mu spí.

Není tedy divu, že se lidé s prvními slunečními paprsky vydávají nadšeně ven a sedí celé hodiny bez ochranného krému na slunci. To ale narušuje strukturu kůže, způsobuje její stárnutí a navíc může vést až ke kožním nádorům. I když opálená kůže vypadá na první pohled mladistvě a svěže, ve skutečnosti je to přesně naopak. Hnědé zbarvení je jen obranná reakce pokožky na záření. „Vždy je proto lepší poškození kůže předcházet, ne je zpětně léčit,“ upozorňuje lékařka Ludmila Losová.

Mnoho lidí se domnívá, že jakmile na svou kůži nanesou ochranný krém, nikdy se neopálí. „To je samozřejmě hloupost. Krém jen prodlužuje dobu pobytu na slunci a chrání před nebezpečnými UVA a UVB zářeními,“ vysvětluje Losová. Kůže je tak lépe ošetřená a opálí se postupně, díky čemuž vydrží déle hnědá.  Ochranné krémy jsou potřeba i v našich zeměpisných šířkách, podle odborníků mají mít minimálně faktor 20. U moře by měl váš krém obsahovat faktor SPF 30 a více.

Nikdy se nesrovnávejte s jižanskými národy, které mají svou pokožku přizpůsobenou podmínkám, ve kterých žijí. Zjistěte si u lékaře, jaký jste fototyp (tedy jakou máte barvu pokožky a jak rychle se spálíte) a nechejte si doporučit takový ochranný faktor, který bude vaši pleti stačit.
Nezapomínejte se namazat hned ráno, než na slunce vyjdete. Během dne pak nátěr krému opakujte každé dvě až tři hodiny.

Vitamin D naše tělo získává z 90% právě ze slunečního záření. Jeho nedostatek zvyšuje riziko zánětů, lámavosti kostí, cukrovky, kardiovaskulárních chorob, ale i rakoviny prsu nebo prostaty. Problémem je, že ochranné krémy brání jeho tvorbě v kůži. Jak to tedy vyřešit?
Aby se vitamin D ve vašem těle produkoval, není potřeba strávit na slunci celý den. Podle odborníků bohatě postačí deset minut. Vyrazte tedy bez ochranného krému na slunce mimo rizikové období (to trvá přibližné od 11 do 16 hodiny) a o vitamin D nebudete mít nouzi.

První pomoc, když se spálíte:
• Dejte si aspirin. Snížíte tak riziko zánětu kůže, která nebude tak rudá a dříve se zahojí.
• Pijte vodu. Alespoň 4 litry během příštích 48 hodin. Voda dokáže tělo ochladit zevnitř a zabrání dehydrataci.
• Zklidněte pokožku. Použijte speciální přípravky na spáleniny, jako třeba panthenol. Vyzkoušet můžete i klasický bílý jogurt, který dokáže divy.

Autor: Nela André

Reklama, která pomáhá