Děti a počítačové hry? Stačit by mělo půl hodiny denně

1191863_31138447.jpg

Zdroj: sxc.hu

Přemýšlíte nad tím, jestli děti doma pouštět k počítači, nebo jim ho rovnou pořídit? Žijeme v době moderních informačních technologií, takže nemá smysl před nimi předstírat, že počítače a chytré telefony neexistují. Jak ale najít správnou míru a kdy poznat, že můžeme svou benevolencí dětem ublížit? Na to odpovídá dětská psycholožka Jana Pejčochová.

Reklama, která pomáhá

Kdy nejdříve bychom měli dětem pořídit domů počítač?
Měli bychom respektovat jejich tempo. Pokud si cestu k počítači dítě samo nenašlo, nenuťme jej. Stejně se o něj začne zajímat za nějaký čas díky svým vrstevníkům. Většinou se však tento zájem objevuje ještě dříve, téměř od batolat. Podle mě není nutné dítěti pořizovat vlastní počítač v předškolním a časném školním věku. Současná výuka, která obsahuje čím dál více samostatné práce a projektů, rodiče k tomuto kroku stejně později přivede. Většinou už na základní škole. Do té doby jej může sdílet se sourozenci nebo rodinou.

Je lepší vyměřit dětem nějaký čas, který u počítače mohou trávit? Existuje nějaká doporučená doba?
Děti by určitě měly mít časový limit, který stanoví rodiče. Je dobré odlišovat konstruktivní práci, kdy si dítě připravuje například referát do školy, od hraní her nebo chatování na sociálních sítích. Žádný jasný limit ale neexistuje, rodič citlivě sleduje potřeby dítěte, ovšem na prosté odreagování stačí půl hodiny denně. Interval se může s věkem a podle dohody s rodiči prodlužovat. Takové prodloužení může být třeba i odměna za jakékoli chování, které by chtěli rodiče posílit. Je ale důležité dítě naučit, že hraní na počítači je odměna až po vykonané práci. Příliš benevolentní rodiče nechávají školní povinnosti až na pozdní večer a do té doby si jejich dítě hraje. Díky tomu se neučí dennímu režimu a také schopnosti začít s úkolem, který pro něj není moc zajímavý. Rodiče tak nepřímo podporují odkládání povinností.

Pokud se rozhodneme dětem počítač nepořídit, můžeme jim zkomplikovat jejich postavení mezi vrstevníky? Může tím dítě trpět?
Pokud se dítě pohybuje ve společnosti vrstevníků, kteří počítač mají, a je to pro ně důležitá hodnota, může se samozřejmě vaše dítě cítit sociálně méně zajímavé. Vrstevníci mohou mít také nejrůznější narážky, které je zabolí. Například, že jsou rodiče chudí. Na druhou stranu není vyloženě škodlivé dětem počítač nepořídit, je ale nutné myslet na to, jak se budou s touto situací vyrovnávat. Dobré je potomkům vysvětlit, proč jsme počítač nepořídili, najít mu takové kamarády, kteří budou mít jiné záliby a podobný životní styl. 

Je nutné dětem omezit přístup na některé webové stránky, jako jsou chaty, sociální sítě a weby s nevhodným obsahem?
Vždy je třeba se rozhodovat podle toho, v jakém věku se děti nacházejí. Je rozdíl, pokud doma máme druháčka nebo gymnazistu. Menší děti více důvěřují a mají menší schopnosti odhadnout záměry případného partnera v diskuzních fórech.  Nejlepší prevencí je zájem o děti, o to, co dělají, s kým si píšou, jak na počítači tráví čas. Klidně se o tom s nimi bavte a poukazujte na nebezpečí, které na internetu číhá.  Rodiče si často neuvědomují, že jsou pro své děti jakýmsi modelem, které jejich potomci napodobují. Pokud dítě sleduje, jak se rodič hodiny baví na chatu s cizími lidmi, může se mu tato zábava zdát atraktivní a bezpochyby ji bude chtít vyzkoušet taky.

Nejen internet skrývá nejrůznější rizika. Je důležité mít pod kontrolou, jak často dítě hraje počítačové hry?
V principu hraní her není špatné. Mohou být zdrojem ponaučení, pokud to jsou hry vzdělávacího charakteru.  Rodič by měl proto zvážit, co od hry očekává. Chce-li, aby hra dítě vzdělávala, musí být také dostatečně zajímavá a na vhodné vědomostní úrovni. Lehká hra nudí a příliš těžká odradí. A ta druhá skupina her pro zábavu v podstatě dítěti žádný významný rozvoj rozumových dovedností nepřináší, snad pouze navyšuje kompetence ovládání samotné techniky. Pokud se rodič rozhodne dítěti splnit přání hrou „jen tak pro zábavu“, určitě by měl vybírat nejen z témat, která jsou dle jeho výchovných zásad přijatelná, ale také kvalitní grafické zpracování.

Které typy počítačových her jsou vhodné a které bychom kupovat neměli?
Hry, které jsou vhodné, jsou zaměřené na rozvoj rozumových dovedností nebo vzdělávání. Hry cílené na rozvoj se mohou týkat takřka jakékoli oblasti – například prostorové orientace, počítání, logického myšlení. Edukační programy mají trochu školský charakter, mohou dětem látku přiblížit veseleji, na více příkladech a učení zatraktivnit třeba díky technicky zdařilým animacím.
Proti první skupině rozhodně nelze vůbec nic namítat. U her pro zábavu – akčních či sportovních, je dobré nezakazovat, ale stanovit limit. Jako u všech činností, které by rodič dítěti striktně zakázal, hrozí, že si je dítě vyhledá stejně někde samo. Jsem tedy zastáncem hru pořídit, tím hlídat obsah, poté i dobu a načasování hraní.
Jak už jsem řekla, hra je odměnou za práci, v případě školáka tedy až po přípravě na další školní den. Hra by neměla být jedinou náplní volného času. Dítě by se mělo věnovat i jiným koníčkům nebo zálibám. Mělo by sportova, umělecky tvořit nebo se setkávat s vrstevníky v jakémkoliv kroužku.

Může hraní počítačových her negativně ovlivnit psychologický i tělesný vývoj dětí?
Mezi zdravotní problémy patří zejména špatné držení těla kvůli nesprávnému sedu u obrazovky. Mnoho z dětí, ale i z nás dospělých uživatelů,  má často předsunutý krk a nevhodně prohnutá záda v bederní části.  Tím, že děti sedí věčně u počítače a omezují své další aktivity, jsou často málo tělesně zdatné a obratné.  Hrozí problémy v oblasti komunikace, protože děti netrénují kamarádění přímo, ale pouze virtuálně. A někdy ani to ne, pokud je více baví počítačové hry. Tento nedostatek vede druhotně k problémům v sociálním vývoji, které mohou mít důsledky i dále v dospělosti. Samozřejmě hrozí také nebezpečí zneužití dětí prostřednictvím sociálních sítí.

Můžeme tedy najít nějaké výhody na tom, že děti mají doma počítač?
Mezi nesporné výhody patří nácvik orientace ve světě této techniky a její praktické ovládání. Pro některé děti je navíc akční počítačová hra jedinou opravdovou relaxací. Jedná se především o děti hyperaktivní. Plné zapojení do hry a děje jim opravdu přináší úlevu od napětí a stresu, které se například neshromáždily ve škole. Ačkoli je to pro většinu dospělých těžko představitelné, děti si při tomto „plném herním nasazení“ mohou odpočinout tak dobře, jako dospělý ve chvíli klidu s novinami a oblíbenou kávou.

Autor: Nela André

Reklama, která pomáhá

 
 

Mohlo by vás zajímat


Proč dnes děti odmítají dospět?

Datum: 20.12.2017
Ještě před dvaceti lety bylo normální, že se lidé ve dvaceti brali, stěhovali se od rodičů pryč a zakládali vlastní životy a vlastní rodiny. Dneska je vše trochu jinak. Děti zůstávají doma...
více...

Udělejte si předvánoční výzdobu z koření

Datum: 10.10.2017
Udělejte si nápaditou vánoční ozdobu na okna, květináče nebo si vytvořte voňavou girlandu. Při vánočním pečení je zcela nepostradatelné koření s teplou vůní, jako například hřebíček,...
více...

Vánoční perníčky

Datum: 14.11.2016
I když není na žádné jiné cukroví čas, na perníčky si ho vždycky udělám. Díky nim dostane byt takovou tu typickou vůni, která se rozplyne po celém domě. S perníčkama pro mne Vánoce...
více...