Pití kávy: Prospívá, nebo škodí?

káva.jpg

Zdroj: sxc.hu

Zdá se, že se vědci stále nemohou shodnout na tom, zda je pití kávy prospěšné nebo naše tělo poškozuje. Podle posledních vědeckých studií zřejmě i tady platí staré dobré „všeho s mírou“.

Reklama, která pomáhá

Od doby, kdy v Benátkách v roce 1647 otevřeli první kavárnu, se stala káva jedním z nejvyhledávanějších nápojů na světě. A nejen to: „zajít na kafe“ je dnes také vítanou příležitostí k příjemnému posezení nebo pracovní schůzce. Jsou lidé, kteří bez ranního kafe „nedají ani ránu“ a naopak zarytí odpůrci, kteří tvrdí, že káva může způsobit třeba i rakovinu. Kdo má pravdu?

Káva obsahuje více než tisíc chemických složek, z nichž osm set utváří její neopakovatelné aroma. Kromě kofeinu jsou v ní také další látky způsobující výrobu hormonů adrenalinu a kortizonu v těle. Adrenalin je přitom hlavním „stresovým“ hormonem zodpovědným za reakce „útok – útěk“, kterými se tělo vypořádává se stresovou situací. Díky svým silným povzbuzujícím účinkům není ve větším množství vhodná pro:

  • Ženy v těhotenství, protože existuje nebezpečí narození miminka s nižší porodní hmotnosti.
  • Kojící ženy – kofein lehce přechází do mateřského mléka a děti jsou pak hyperaktivní.
  • Děti.
  • Nemocné s žaludečními vředy – káva totiž zvyšuje produkci žaludečních šťáv.
  • Lidi s vysokým krevním tlakem.
  • Lidi s poruchami spánku.

Jenže každá mince má dvě strany a jiní lékaři zase právě pro tyto účinky pití kávy přímo doporučují. Má totiž schopnost:

  • zvyšovat pozornost
  • zrychlovat reakce
  • rozšiřovat poznávací schopnosti
  • snížit pravděpodobnosti výskytu Parkinsonovy a Alzheimerovy choroby

Francouzská doktorka a odbornice na vliv kávy na zdraví člověka Astrid Nehligová vidí nedostatky dosavadních výzkumů kávy v jejich jednostranném zaměření na kofeinovou složku. „Káva není jenom kofein. Je také bohatá na užitečné minerály jako je magnesium a draslík a také na kyseliny,“ říká Nehligová. Už dnes jsou odborníci přesvědčeni o tom, že káva je jedním z nejlepších prostředků proti oxidaci DNA (při zahlcení těla volnými radikály), která je zdrojem mnohých závažných onemocnění, včetně rakoviny. Podle milánského odborníka Carlo La Vecchia z Výzkumného ústavu léčiv káva snižuje až o osmdesát procent riziko tvrdnutí jater.

Ať už si ale chcete snížit pravděpodobnost výskytu některé z nemocí nebo potřebujete jen „nakopnout“ do druhé poloviny dne, nedopřávejte si určitě levnou kávu. U laciných náhražek totiž prospěšné látky chybí. Naopak u kvalitní kávy typu Arabika byly prokazatelně zjištěny silné antioxidační účinky a obsah přes dvou set zdraví prospěšných látek. Kromě úspěšného boje s volnými radikály káva rovněž nasytí lidské tělo minerály jako je magnézium nebo draslík. Podle Carlo La Vecchia může „necelých osmdesát procent denní dávky antioxidantů pocházet právě z kávy.“

Jistou úlevu a naději pro milovníky kávy přinesl další rozsáhlý vědecký výzkum. Podle něj činí doporučená denní dávka kofeinu až tři sta miligramů, což představuje až šest šálků. Je to jistě vynikající zpráva především pro Finy, kteří ročně spotřebují nejvíce kávy na světě – na obyvatele je to celých dvanáct kilogramů.

Ale pozor. Tělu škodí bílý cukr, kterým si milovníci lahodného moku jinak hořkou pochoutku s oblibou přislazují. Odborníci radí pít kávu buď bez cukru, nebo přejít na zdravá přírodní sladidla jako jsou med nebo stále oblíbenější rostlina Stévie.

Autor: Alena Novotná

Reklama, která pomáhá