Podvedli vás při nákupu? Poradí vám právníci ze Spotřebitel net

Skálová.jpg

Zdroj: Spotřebitel net

Reklamování zboží nebo služeb k nakupování patří. Když je slušný prodejce, vyřídíte problém snadno. Někdy ale narazíte na neochotu a musíte se o svá práva hádat, a to už je větší nepříjemnost.  Rada právníka se tak mnohdy hodí. Zdarma vám ji poskytne Spotřebitel net. Jak to funguje jsme se zeptali výkonné ředitelky sdružení Ylony Skálové.

Reklama, která pomáhá

Jak, proč a kdy vzniklo vaše občanské sdružení?
Byla to už dlouho moje myšlenka, založit organizaci, která by pomáhala lidem, kteří se ocitnou v problémech jako spotřebitelé. Nebyli jsme sice jediní, ale řídila jsem se heslem, čím větší osvěta, tím lépe.

Pracujete pro lidi zdarma?
Ano. Naše sdružení je neziskové a klienti za služby neplatí. Potřebují-li poradit, mohou nám napsat přes naše webové stránky  nebo nám zatelefonovat. Zřídili jsme speciální telefonickou linku. Kromě toho máme v Praze, Frýdku-Místku a Sokolově poradny, kam za námi lidé mohou přijít. V nich pracují zkušení právníci, kteří jsou ochotní poradit.

Poskytujete „jen“ dobré rady nebo pomůžete lidem sepsat případnou stížnost nebo například žalobu?
Obojí. Napsat různá podání k soudům a dalším institucím může být pro mnohé lidi složité, takže i s tím pomůžeme.

Česká obchodní inspekce by měla také bránit práva spotřebitelů. Nesuplujete tak trochu její práci?
Protože jsme jen občanské sdružení, nemáme žádné veřejné pravomoce. Česká obchodní inspekce může na rozdíl od nás ukládat pokuty, kontrolovat a nařizovat. To je její hlavní práce. Pokud má tedy spotřebitel například problém s tím, že nedostal nazpět peníze poté, co odstoupil od smlouvy, inspekce může poslat do provozovny nebo prodejny kontrolu a udělit pokutu. Nezařídí ale vrácení peněz konkrétnímu člověku. To už je spíše práce pro nás nebo jiné právníky.

A s jakými problémy se na vás lidé obracejí nejčastěji?
Bývají to hlavně reklamce jakéhokoliv druhu. Mnohdy se týkají nákupu přes internet nebo věcí pořízených na předváděcích akcích. V poslední době se objevují také časté potíže s vouchery nebo vyúčtováním služeb například za vodu nebo telefon. A pak taková klasika s řemeslníky, tedy smlouvami o dílo. Vzhledem k finanční krizi vzrůstá také počet půjček a úvěrů, což jsou další věci, které lidi trápí a neumí pak řešit, když jim splátky přerostou přes hlavu.

Každý případ je něčím specifický. O kuriozity asi nemáte nouzi, viďte?
Několik bizarních případů jsme skutečně zažili. Jedna paní si například objednala zpáteční letenku z Čech do USA s přestupem mezi Prahou a Ostravou. Jenže ta část letu mezi Ostravou a Prahou byla zrušena. Paní sice dostala nabídku náhradního letu, ale znamenalo by to pro ni čekat dva dny na letišti. Přitom autem nebo autobusem by tam byla mnohem dříve. Bylo hrozně složité se v této věci dobrat konce, protože ten případ dával celkem smysl z hlediska práva, ne tolik ale z hlediska zdravého rozumu.

Jsou Češi uvědomělí a coby spotřebitelé? Znají svá práva?
Právní povědomí mají pořád poměrně nízké. Přitom každý z nás by se měl umět bránit proti tomu, aby byl ošizen nebo okraden. Pořádáme proto různé přednášky a na naše stránky taky umisťujeme různé zajímavosti a kvízy.  Přečtete si na nich i pravdivé příběhy z poraden ukazující, jak může drobná lidská hloupost značně zkomplikovat život.

Autor: Kateřina Piechowicz

Reklama, která pomáhá