Špenát - nechybí v žádné kuchyni

spinach-1427360_960_720.jpg

Zdroj: pixabay.com

Tradovalo se, že špenát obsahuje nejvíce železa ze zeleniny. Bohužel, vědci udělali chybu při výpočtech a pochybili při desetinné čárce. Špenát obsahuje železo, ale ne ve velkém množství, v popředí je vitamin A a K.

Reklama, která pomáhá

Listy mají krátké, střední nebo dlouhé stopky. Postavení stopek může být vzpřímené, polovzpřímené nebo horizontální. Listy mají kulatý, elipsovitý nebo vejčitý tvar. Kořen je kolovitý a slabě rozvětvený. Patří do čeledi mrlíkovité, je jednoletá rostlina.

Obsahuje karotenoidy, lutein, vitamín K a A, mangan, kyselinu listovou, hořčík, vlákninu, vápník, bílkoviny. 

Pochází z jihozápadní Asie, procestoval přes Sýrii, arabské státy a dostal se do Afriky, odkud se později rozšířil do celé Evropy. U nás se řadí mezi nejvíce pěstované listové zeleniny. Špenát je listová zelenina, dobře odolná proti nízkým teplotám. Optimální teplota pro pěstování je 15 až 18 ° C. Má ráda písčito-hlinité, humózní, živinami zásobené půdy

Sbírají se listy podle potřeby, které se mohou hned konzumovat, upravit tepelně nebo uskladnit do mrazničky. Listy by se měly stříhat mírně nad zemí, nikdy neodřezávejte srdce špenátu, tak si zajistíte sběr až čtyřikrát. Pokud začne kvést, neměl by se již spotřebovávat.

Špenát je dobrý prostředek při prevenci proti rakovině prsu, žaludku, kůže, prostaty a vaječníků. Dále působí antioxidačně, pomáhá předcházet k degeneraci žluté skvrny, doporučuje se na vysoký krevní tlak, anémii nebo zácpu. Dokáže snížit riziko mrtvice a měli by ho konzumovat těhotné ženy, protože je důležitý pro správný vývoj plodu. Prospívá ke správné funkci mozku, zabraňuje vzniku vředů a napomáhá před UV zářením.

Špenát známe z minulosti především jako mražený protlak, dnes se oblibě těší čerstvé listy. Můžeme z něj připravit skvělý salát, při tepelné přípravě - polévku, lasagne, těstoviny, omáčky, polévky atd. Trendem jsou nápoje smoothies. Stále oblíbenější syté nápoje, které vám zajistí potřebnou denní dávku vitaminů a minerálů. Kromě toho, pokud do smoothie přimícháte ty správné ingredience, vznikne vám nápoj, který vám pomůže zhubnout nebo detoxikovat vaše tělo.

Špenátové smoothie na detox

2 hrsti špenátu, 1 mango, 1 banán, ½ pomeranče, 2 - 2,5 dcl vody, 1 čajová lžička chia semínek. Mixujeme tak dlouho dokud se nevytvoří hustý krém.

Špenátové placičky se sýrem Feta

2 housky, 2 vejce, 200g baby špenátu, podle chuti sůl, pepř, 150g sýru Feta, 1 polévková lžíce hladké mouky, 50g másla, trochu oleje a mléka.

Housky nadrobno nakrájíme, namočíme do mléka, vyždímáme a opečeme na pánvi na rozpáleném másle. Po vychladnutí přesypeme do misky, přidáme špenát, vajíčka, sůl, pepř, mouku, na kostičky nakrájený sýr a z hotové směsi formujeme placky. Hotové placky osmažíme v pánvi z obou stran dozlatova.

Reklama, která pomáhá