Štěstí je vysoce nakažlivé

pratele.jpg

Zdroj: sxc.hu

Framingham je město v americkém státě Massachusetts. Výjimečné je tím, že srdeční činnost místních od roku 1948 nepřetržitě sledují vědci. Nyní zkoumají už třetí generaci obyvatel. A podařilo se jim přitom zjistit i zajímavé informace o šíření pocitů štěstí. Článek, který o nich publikoval British Medical Journal, si získal ve světových médiích velkou pozornost.

Reklama, která pomáhá

Výzkum vycházel z pozorování téměř pěti tisíc lidí a zaměřil se na jejich vzájemné vazby. Výsledek byl jednoznačný. Jednotlivci, které obklopovali šťastní lidé, propadli velmi často pocitu štěstí také.

Ukázalo se, že šťastní lidé mají tendenci se sdružovat, přičemž nejšťastnější jsou v centru těchto sociálních sítí. Naopak na jejich okrajích je pocit štěstí nejslabší.

Asi nejzajímavější je však zjištění, že každý šťastný blízký člověk zvyšuje vaši šanci na dobrou náladu v průměru o devět procent. Jedenáct usměvavých známých či příbuzných by vás tak mělo dostat úplně do pohody. Naopak každý depresivní jedinec znamená o sedm procent větší pravděpodobnost černých myšlenek.

Velmi podstatná je upřímnost vztahů. Opravdový přítel dokázal pozvednout náladu s 63 procentní pravděpodobností. Stejně významná je však fyzická blízkost. Mnohem “nakažlivější” je rozpoložení vašeho souseda z vedlejších dveří než sourozence, který žije na druhé straně města. A nejúčinnějším lékem proti chmurám jsou přátelé, kteří nežijí dál než kilometr od vás. Měli by také být stejného pohlaví. Muži přenášejí lépe štěstí na muže a ženy zase na ženy. To vysvětluje, proč vás častěji dokáže víc povzbudit soused než manželka.

Tyto zákonitosti však kupodivu neplatí na pracovišti. Podle vědců zřejmě hraje velkou roli sociální kontext. V práci se prostě lidé soustředí na hraní svých rolí a nechovají se dostatečně uvolněně.

Studie uzavírá, že štěstí není jednoznačně individuální záležitost, ale naopak ve velké míře skupinová, která posiluje vzájemné vazby. Podobně jako třeba smích. A vyplatí se do něj investovat tím, že zkusíte lidi kolem sebe udělat šťastnými. Pak budete šťastní i vy.

Autor: red

Reklama, která pomáhá